torsdag 18 juni 2015

Nionde avsnittet om spetsstickning


Sjalen Icarus som Johanne bar på sitt bröllop. Den är designad av Miriam L Felton
 och inte Evelyn A Clarke som hon råkade säga i podden. 
Spetssjal med pärlor, stickad i kidsilk haze – stickning kan nästan inte bli långsammare och krångligare. Men resultatet är väl värt mödan.

Den vackra, vackra Aeolian Shawl.

Som nördig stickare älskar vi förstås att sticka spets. Vi älskar också att prata om att sticka spets, så det blev ett långt avsnitt med många tips och anekdoter. 

Vi pratar om sådana här "sample stoles" från Museo Davanzati i Florens.
En antik form av mönstersamling där man också visade upp vad man kunde.
Saker som kan vara bra att ha till hands när man stickar spets: stickmarkörer, varvräknare och garn som passar att använda som livlina. Men har Heléne verkligen använt sig av en kulram för att hålla reda på varven?
Närbild av sjalen Frost Flowers and Leaves av Eugen Beugler.
Här kan du se hela sjalen a.k.a sofföverdraget!

Om man envisas med att ha pärlor i all stickning och även i spets, så är frågan om man ska trä upp alla pärlor innan man börjar sticka eller trä på dem efterhand med hjälp av en supertunn virknål? Vilket man väljer är mer av en smaksak. Att trä upp alla pärlor innan sliter rätt mycket på garnet, men det är rätt pilligt att trä på pärlorna med en virknål och stoppar upp stickningen.

Sjalen som egentligen är en spetsgardin, Rose Leaf Design
från Marianne Kinzels First Book of Modern Lace Knitting.
När man stickar spets är valet av garn ganska viktigt: det ska gärna vara lite elastiskt. Alpacka och bomull är för stumt. Mohair är ett dåligt val om det visar sig att man måste repa upp – det brukar gå ganska dåligt. Ett flerfärgat garn är också svårt att använda – det kan göra att spetsmönstret inte syns ordentlig.

Det typiskt estniska Lily of the Valley-mönstret.
Några frågor lyckades vi inte besvara. Vad hette damen som designade den första mysteriesjalen som många som var med på stickstämman i Halland 2005 hoppade på?
Och vad heter tunikan som var med på framsidan av en Vogue Knitting och som Johanne har stickat? 

Jo, det var tydligen en Lacy Dress av Shirley Paden, fast lite omgjord.

Johannes variant av Shirley Padens Lacy Dress från Vogue Knitting.
Hur kan man lyckas sticka en modell till en bok som ser näst intill perfekt ut och sedan misslyckas totalt när man ska göra en likadan till sig själv? Det kan man höra mer om i poddavsnittet.

När Heléne blockade sin Annis på gräsmattan. Funkade bra.

Barbara G Walker har gjort ett par böcker som är utmärkta spetsmönsterbibliotek om man vill sätta ihop ett eget sjalmönster. Så här ser, till exempel, Ogee Lace ut.


Och nu är det dags för lite listor.

Bra nybörjarsjalar:
Holden av Mindy Wilkes
Traveling Woman av Liz Abinante
Annis av Susanna IC
Yarden av Nancy Whitman
Flower Basket av Evelyn A Clark

Svåra sjalar:
Heirloom shawl/Lovely Lacy Shawl, mönster av Patons
Lotus Crescent av Kieran Foley


Mysteriesjalar vi pratade om:
Mystery Shawl Along no 1, från 2005
Mystery Stole 3, Swan Lake i svart eller vitt 2007

Helénes mysteriesjal Swan Lake. Aldrig använd.
Helenes favoriter:

Helénes Swallowtail Shawl
Swallowtail Shawl av Evelyn A Clark
Madlis Shawl av Nancy Bush
Sofia Scarf av Irina Haller

Helene vill sticka:
Miraldas Shawl av Nancy Bush
Nefer av Anna Dalvi
Lingonberry Leaf Triangle av Beatrice Olsson
Viorica av Yulia Vysochina

Johannes favoriter:

Johanne i Helénes Grace-sjal stickad i silke och mohair.
Grace av Helene Wallin
Icarus av Miriam L Felton
Rosita av Louisa Harding

Grace-sjalen bakifrån så man ser den fantastiska volangkanten.
Johanne vill sticka:
True Love Stole av Wendy D Johnson
Olive Garden av Tanya Gobruseva
Nouveau Beaded Capelet av Melissa Lemmons

Och så här ser Triinus sjal ut som Johanne vill sticka.Bilden har Heléne tagit.

Lyssna gärna på det nionde avsnittet av podden Nördic Knitting!





Hej då från Heléne och Johanne

11 kommentarer:

  1. Takk for enda en interessant episode, damer!

    Man skulle ikke tro det, men det fins fortsatt eldre damer som sitter og strikker lace for salg. Du så også kanskje disse store runde og firkanta sjalene i Lerwick, Helene? Kjempevakre, veldig upraktiske å bruke ;)
    Men Tori som jeg reiste med hun kjøpte en lace-jakke som var strikka av Emma Isbister som er knitter-in-recidence på Scalloway Museum.

    Og som dere sier, det er jo så snodig at noen lacesjal bare tar av og blir liksom hyperpopulære.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag var ju aldrig på museet i Scalloway. Men nu blir det raka vägen dit nästa gång jag kommer till öarna!

      Radera
  2. Ett superavsnitt, nu ska jag lägga upp till en spetssjal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Dödergök! Jag hade också tänkt lägga upp en ny spetssjal, men vädret fick mig att komma av mig.

      Radera
  3. Tack för ett toppenavsnit om spetsstickning! Jag sitter på min kammare, eller snarare i mitt kök, och kämpar med nuppar på sjalen Peppernut. Känner mig betydligt mer upplyft efter att ha lyssnat på er när jag inser att det är fler än jag som kämpat med dem. Första varvet var en katastrof, och inte heller tyckte jag att det funkade med virknål just för att det stoppar upp stickningen som ni nämner, men efter sjätte omgången med nuppar tycker jag att jag äntligen börjar få lite fason på tekniken.
    Och jag fick många bra tips på fler vackra sjalar jag vill sticka - underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kattis, nu fick jag lite nytt hopp om jag en dag kommer att bemästra de svårstickade nupparna!

      Radera
  4. Sitter här och lyssnar på avsnittet om spetsstickning, igen. Och bara sådär kommer jag på. Men... "Svansjön"... Den stickade ju jag också... Svart, hrm... Illgröna pärlor påträdda... Färdig? Ehhh... Ska jag avslöja? Nä... När jag kom till den där Urk-fula vingen....... Den dog för mig helt enkelt....... Hm, frogga den trots att det samtidigt måste hållas koll på pärlor som ska bort... Eller ändå göra den klar??? Suck och blääää.... Den ligger med som sovande på Ravelry tom... Haha... Törnrosasömn kan man väl kalla det??? Synd, den var hur rolig som helst fram till den mönsterdelen..................
    Må så gott...
    Bim HD

    SvaraRadera
  5. Vilka fantastiskt fina sjalar !! Blir jätteinspirerad, har inte gjort något tidigare, men skall på en träff me Beatrice Olsson på halmens hus i Bengtsfors i nov. Ska bli kul !

    SvaraRadera
  6. Har nyligen upptäckt tjusningen med poddar och lyssnar nu frenetisk för att komma ikapp :-) "Pink Lemon Twist" eller Melanie Gibbons hette tjejen som gjorde Savnsjön m fl. På Ravelry heter hon Pink Lemon. Tack för många härliga avsnitt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med en ny lyssnare – välkommen! Och tack för infon.

      Radera
  7. Har kommit igång med att lyssna stickpoddar och har många avsnitt att komma ifatt. Innan jag kom till avsnitt om precis spetsstickning så har jag börjat sticka en spetssjal. Och när jag började lyssna då var jag en bit på väg med spetssjalen och i garnet som ni sade att inte lämpar sig för spets. Alpakka. Är det några andra nackdelar än att det är stumt?
    Men nu får den bli stickat i alpakka nästa gång väljer jag annan garn. ☺️
    Härliga avsnitt ni gör! Kul att lyssna på er!

    SvaraRadera